




Для дітей та їх батьків:
1) Ігротерапія, якщо іграшок обмаль, або немає (картинки поста)
2) заспокоюючи ігри та дії з дітьми під час воєнних дій
Коли виє сирена
☀️ Спів. Він заспокоює. Згадайте колискові, що співали своїй дитині раніше. Посадіть дитину собі на коліна, обійміть, погойдуючись заспівайте тихо колискову або іншу ліричну пісню українською. В першу чергу заспівайте її собі – ваше спокійне дихання заспокоїть дитину.
☀️ Діти можуть уявляти себе стайкою різних звіряток – вовчата, котики, песики, тигренята. Запитайте їх – а хто ми сьогодні? А як сміливі тигренята говорять? – Як ми можемо почути всіх сміливих тигренят і зібрати їх разом?
Темрява і тиша в укритті чи підвалі
☀️ Найкраще заспокоює гойдання. Маленьку дитинку ми просто загойдуємо, притискаючи до себе. Діти старші можуть покласти руки одне одному на плечі і плавно розхитуватися, наче морські хвилі зі сторони в сторону. «Ви – велике безкрайнє море, ви – хвилі, які набігають на берег та відкочуються назад. Давайте згадаємо як шумить море і зі звуком Ш-Ш-Ш будемо морськими хвилями раз – два – ш – ш». Можна зробити з паперу маленький кораблик і передавати його з рук в руки – пустити в плавання по безкрайньому морю.
☀️ Гра «Я тут, я поруч». Сядьте в коло чи в лінію, візьміться всі за руки, але не стискайте долоні сильно, лише легенько доторкніться. Повільно рахуємо один – два – один – два. На рахунок «один» не сильно стискаємо правою рукою руку сусіда, на рахунок «два» — стискаємо лівою рукою. Виконуємо вправу впродовж 2 хвилин. Можна періодично «запускати хвилю» стискань по колу в одну та в іншу сторону.
Клаустрофобія і відчуття стиснення
☀️ Розпізнати клаустрофобію можна по широко відкритих очах та розширених зіницях людини. Головне завдання при цьому – дихати спокійно і повільно без паузи протягом кількох хвилин. Обережно! Впродовж вправи не намагайтеся тримати або обіймати дитину. Візьміть руку дитини і покладіть її долонь собі на груди чи живіт – так, щоб дитина відчувала як ви дихаєте. Покажіть як ви вдихаєте носом, а видихаєте повільно через рот, наче надуваєте кульку. Піднесіть свою долонь до обличчя дитини на відстані 15 – 20 см і запропонуйте подмухати вам на долонь. Те саме можна запропонувати, але щоб дитина повільно дмухала на власні долоні по черзі – на праву і на ліву.
Паніка
☀️ Запропонуйте дітям взятися за руки одне з одним або з дорослими. Зробіть декілька разів вдих і повільний видих. Запропонуйте подивитися – якого кольору у них взуття? Роздивіться які шнурки, застібки і візерунки є у їх взуття, які плямки? При цьому не забувайте слідкувати за диханням дитини. А тепер запропонуйте подивитися а яка підлога, на якій вони стоять? – з якого матеріалу зроблена, якого кольору, які візерунки на підлозі? Далі запропонуйте роздивитися яке взуття у сусіда? А який одяг? Коли побачите, що діти вже роздивляються одне одного можете попросити розказати – хто що запам’ятав із одягу одне одного.
(розробка психолога Олени Дацун)
3) тілесні вправи дуже, що допоможуть справитися з емоційним навантаженням (від Світлани Ройз)
☀️ Доброго ранку, носик, доброго ранку щічки, доброго ранку вушка, доброго ранку шийка, доброго ранку плечики і т.д. — торкаємося різних частин тіла, промовляючи слова (можливо, цілуючи). Треба пройтися по всьому тілу.
☀️ Ліпка — розминати тіло, як тісто, чи пластилін
☀️ Колобок — спочатку «засипати» муки — пройтись легкими рухами по всьому тілу, потім,»налити» води — рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок — дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки — колобок «випікся»
☀️ Поцілунки — квадратный, трикутний, овальний — цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму
☀️ Якого кольору поцілунок — наприклад, я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним в т.д
☀️ Люлечка. Сісти за дитиною, обіймаючи її за спинку, можна погойдатися
☀️ Обійманці — обійми мене, сильніше, ніж я
☀️ Кенгуру — дитина сідає животик к нашому животику і міцно обіймає
☀️ Призначити дитину головною по рахунку обіймів
☀️ Коврик — простукати себе, все тіло, мов коврик
☀️ Орангутан — стукати із криком «Яяяя» себе по грудній клітині, мов мавпа
☀️ Торкатися один одного «різними доторками» — як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком
☀️ Сніговик — «ліпимо» із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м’язи, наче він змерз. А потім «гріємо сонечком» — — а зараз вийшло сонечко в сніговик тане. І дитина розслабляється
☀️ Очищення. Сонечко чи вода проходить (із нашими торканнями) по тілу зверху донизу — і змиває, освітлює все, що напружує, лякає, заважає
☀️ Малювати на животику, спині різні букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це
☀️ Домик .ти Домик — це у тебе підлога, (ніжки) стіни (проходимо по всьому тілу доторками), криша — голівка. Ти в домику. (Можна покласти руку на серце)
☀️ Квітка чи дерево. Запитати у дитини, ким вона хоче бути, якої квіткою, чи деревом. Торкнутися стоп — (в тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя і міцно тримає тебе.) . Торкнутися боків (У тебе такий стрункий сильний міцний гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани). Торкнутися голівки — (а це твоя крона — красива, ніжна, соковита, сильна). Ти — дерево Життя. Важливо пам’ятати, що торкаємось тільки частин тіла, закритих одягом.
Дитина може якусь гру просити повторювати багато разів — ця гра для неї най терапевтична.
4) мультик про те як пояснити дитині дію стресу